top of page

משוב

המורים שלנו בסך הכל מאוד רוצים להשתפר. מורים רבים נוהגים להעביר במחצית ובסוף השנה משובים, לפעמים בכתב ולפעמים כדיון, לפעמים בצורה אנונימית ולפעמים לא. החשיבות של המשוב הזה היא גדולה מאוד: אנחנו נותנים למורים שלנו פידבק לשם שינוי וכך גם הם יכולים להשתפר. לצערי, יש כמה בעיות במשובים האלו.

משוב הוא מאוד משמעותי להמון אנשים. לדעתי למשוב יש הרבה תועלת והוא מאוד תורם גם לנותן המשוב וגם למקבל המשוב. התפקידים של המשוב מבחינתי הם רבים: קודם כל, בשביל מורים שרוצים להשתפר, המשוב יכול לעזור מאוד. הרבה יותר קל להשתפר כשאתה יודע במה אתה צריך להשתפר. תפקיד נוסף הוא לתת פידבק חיובי למורים טובים - משוב כזה ייתן מקום ובמה לתלמידים לתת למורים שלהם פידבק חיובי: תנו לנו לומר לכם כמה אנחנו מעריכים אתכם! משוב הוא חשוב ויכול מאוד לעזור למורים, אבל רק אם הם יודעים איך להעביר אותו. יש כמה דגשים חשובים מבחינת התלמידים ששווה לקרוא לפני העברת משוב.

קודם כל, חשוב לקחת את המשוב כביקורת בונה. תלמידים יכולים לכתוב במשובים תלונות חסרות בסיס וחסרות טעם. אני מודעת שזה מאוד קשה לספוג ביקורת שלילית אבל חשוב להבין שמכל ביקורת, גם אם היא נכתבה בצורה לא נעימה, אפשר לקחת משהו וזה יכול לעזור לכם לקדם את ההוראה ואת יכולות הלימוד שלכם. בכל מקרה גם כדאי להגיד לתלמידים שאתם לא מתכוונים לשנות את ההתנהלות שלכם בעקבות המשובים (בצורה שלילית). רק אם תיקחו את המשוב הזה בתור דרך להשתפר ולא בתור תלונות קטנוניות תוכלו להפיק ממנו תועלת. גם אם במשוב כתובים דברים שלא בדיוק הייתם שמחים לקרוא, נסו להשתפר מזה ולא לכעוס על התלמידים. אם נדע על מורה שיש לו נטייה להיטפל לכיתות שכתבו משוב שלילי, אנחנו פשוט נשקר במשובים שלו ואז אין להם טעם.

וזה מוביל אותי לדגש נוסף - תתכוננו גם למשוב שלילי. אני יודעת על בשרי כמה קשה לספוג ביקורות שליליות, אבל כמו שכבר כתבתי, יכולים להיות תלמידים שיכתבו תלונות חסרות טעם ובכל זאת, כנראה שיש משהו שתוכלו לקחת הלאה מהן. אני בטוחה שלכל מורה יש תלמידים שמאוד מעריכים אותו אבל יש גם הערות בונות שחשוב שתשמעו. לכן חשוב להתכונן גם למשוב שלילי. ראו את זה כנקודות לשיפור, כביקורת בונה, כעצה מתלמיד למורה. משוב יכול לתרום רק אם מתכוונים להתייחס אליו כאל עזרה. כדי שהוא יעזור לכם אתם צריכים להיות מוכנים להקשיב למה שיש לנו לומר ולשנות את דרך ההתנהלות שלכם עקב הביקורות שקיבלתם.

עוד דגש מאוד חשוב: אנונימיות. נושא שאותי, אישית, מאוד מאוד מתסכל. אני, כתלמידה, תמיד משקרת במשובים. לא נעים לי להודות בזה אבל זה פשוט נכון לגמרי. לפעמים מעבירים את המשוב כדיון כיתתי ואז המורה יודע מי אמר כל דבר, במצבים כאלה אני אף פעם לא מבינה איך מצפים ממני להגיד את האמת! איך אפשר? אם אני אגיד משוב שלילי זה נחשב מעשה חצוף, אולי מתנשא, או אפילו מזלזל, לכן אני לא יכולה לתת ביקורת שלילית באופן לא אנונימי. מהצד השני, יש שיעורים שאני מאוד אוהבת ורוצה לתת למורים משוב חיובי, אני לא יכולה להעביר משוב חיובי באופן לא אנונימי, לא כי זה יכול להתפרש כחנופה... זה פשוט מתסכל אותי. פעמים רבות קרה לי שרציתי לכתוב או להגיד משוב חיובי אבל עצרתי בעצמי למרות שבאמת חשבתי ככה, רק כדי לא 'לצאת' חנפנית בפני המורה והכיתה. אז מה אפשר לעשות? משוב אנונימי לגמרי. אפשר לבקש מהתלמידים להדפיס את המשוב בגודל כתב מסוים (נגיד 14), בפונט מסוים (נגיד Ariel), עם רווח קבוע בין שורות (נגיד 1.5) או בעזרת Google Forms. ב'גוגל פורמס' אפשר ליצור טופס או סקר שמעבירים את הקישור שלו לתלמידים והם יכולים למלא את השאלונים בסמארטפונים או במחשבים. טופס ב'גוגל פורמס' הוא אנונימי לגמרי, ואפשר לבנות איתו טפסים מאוד נוחים. כך אין שום דרך לדעת מי התלמיד ולכן אין לנו שום סיבה לשקר.

הכנו דוגמה למשוב בGoogle Forms. תוכלו להיעזר בו:

בסופו של דבר, אני חושבת שהמשובים מאוד תורמים למורים ולתלמידים וכדאי מאוד להעביר כאלו במהלך השנה, צריך לזכור לעשות את המשובים האלו אנונימיים, לקחת את המשוב כביקורת בונה ולהתכונן גם לביקורות שליליות.


RECENT POSTS:
SEARCH BY TAGS:
No tags yet.
bottom of page